KNRB
Bosbaan 10
1182 AG Amsterdam
Vrije Universiteit Amsterdam
Faculteit Bewegingswetenschappen
Van der Boechorststraat 7
1081 BT Amsterdam
KNRB
Bosbaan 10
1182 AG Amsterdam
Vrije Universiteit Amsterdam
Faculteit Bewegingswetenschappen
Van der Boechorststraat 7
1081 BT Amsterdam
Ik ben op zoek naar een eenvoudige manier om uit te leggen dat in het begin van de haal de nettokracht (die voor versnelling zorgt) het grootste is.
Een te sterk vereenvoudigd model met voornamelijk de krachten op de dol bij scullen suggereert dat dan de nettokracht helemaal niet zo groot is. De krachten op de dol drukken vooral de dolpennen naar elkaar toe en hebben dan slechts een kleine voorwaartste component.
Jullie volledige krachtenmodel en dat van Valery Kleshnev zijn veel te complex om aan niet specialisten uit te leggen.
Beste Mike
dank voor je bericht. Helaas zien we dit bericht pas nu. Hopelijk ben je eruit gekomen?
nog niet helemaal. Met name op het moment net na de catch werkt de kracht van het water op de bladen voornamelijk dwars op de boot en zou de voorwaartse kracht helemaal niet zo groot zijn. Daarnaast is dan de druk op het voetenbord vrijwel maximaal en naar achteren gericht op de boot. Toch wordt beweerd dat dan de kracht vooruit het grootste is (en dus de versnelling). Hoe is dat te rijmen?
Graag ontvang ik een digitale versie van proefschrift. Succes het de verdediging!
Beste herman,
The digitale versie wordt online verwacht en opgestuurd. gr
Hoi Lotte,
Is de digitale versie van het proefschrift al beschikbaar?
En van het symposium?
Beste wilbert, zie laatste post boor het proefschrift. We werken nog aan de video’s van het symposium. gr lotte