Roeien met Xsens: Zelf proberen?

In het fietsen gebeurt het al lang: trainen op vermogen. Het bepalen van trainingsintensiteit door middel van geleverd vermogen van roeiers in een boot is moeilijker en daarom gebruikt men vaak de snelheid van de boot of de hartslag van de roeier om trainingen te sturen. Het nadeel van het gebruik van deze parameters als trainingsintensiteit is dat ze onder invloed staan van externe factoren, zoals de vermoeidheid van een roeier, de weersomstandigheden en in een meermansboot het product van meerdere roeiers samen. Het gebruik van het mechanische vermogen van een roeier als maat voor trainingsintensiteit  heeft deze nadelen niet en daarom is het interessant om het individuele mechanische geleverde vermogen van een roeier in een boot te kunnen bepalen.

Tot nog toe werd het mechanische vermogen van een roeier berekend uit het moment van de kracht die de roeier op de hendel levert maal de hoeksnelheid van de dol. Deze manier van het berekenen van vermogen van een roeier is niet fout maar verwaarloosd een vermogensterm die gerelateerd is de versnelling van het massamiddelpunt van de roeier (doordat de roeier beweegt ten opzichte van de boot en dat de boot niet constant door het water vaart).

In een aankomend experiment willen we erachter komen hoe groot deze “extra” vermogensterm is en of deze term random of systematisch afwijkt van het vermogen dat wordt berekend uit het moment van de kracht die de roeier op de hendel levert maal de hoeksnelheid van de dol. Dit gaan we testen door de versnelling van het massamiddelpunt van een roeier te meten met een xsens pak.

De eerste stap is om dit pak te valideren en daarom zijn we opzoek naar roeiers die het leuk vinden om volgende week (week van 15 december) op de VU een stukje te ergometeren met het pak aan.

Interesse? Stuur een mailtje naar Guido (g.a.schultefischedick@student.vu.nl) en vermeld het volgende:

  • roeiervaring
  • gewicht
  • lengte
  • man/vrouw

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *